Een auto schuren is een nauwkeurige klus die samen met plamuren de basis legt voor een strakke laklaag. Je denkt nu misschien, maar is het zelf schuren van een auto dan nog wel mogelijk?. Jazeker! Mits je gebruik maakt van onze uitgebreide handleiding. Hierin vertellen wij meer over de soorten schuurtechnieken, schuurpapier en schuurmachines die zijn te gebruiken. Als kers op de taart sluiten wij af met een uitgebreid en volledig stappenplan met daarbij een aantal praktische tips! Laten we beginnen met de verschillende methodieken.
Hoe kun je een auto schuren?
Het schuren van een auto kan op veel verschillende manieren. De ene manier is sneller, maar bijvoorbeeld minder nauwkeurig. Terwijl andere schuurtechnieken juist het tegenovergestelde resultaat verkrijgen. Neem als voorbeeld het nat of droog schuren van een auto. Een discussie die tussen professionele spuiters vaak nog enig stof doet opwaaien. Ook zijn er technieken die als doe-het-zelver lastig zijn uit te voeren, bijvoorbeeld het zandstralen van een auto. Tijd om te beginnen met een aantal manieren om te schuren:
- Verf afbijt: een chemisch goedje die verkrijgbaar is in gelsubstantie of in spuitbus om oude laklagen te verschrompelen en de hechting tussen lak en metaal weg te nemen.
- Zandstralen: een agressieve voorbehandeling waarbij gritkorrels met perslucht tegen een lak- of roestlaag worden geblazen om deze te verwijderen.
- Wetsanden: het schuur polijsten van de opperste laklaag van de auto om micrometers (µm) van de laklaag te verwijderen, zodat deze weer als nieuw is.
- Schuren: gebruik maken van koperborstels, (watervast) schuurpapier en schuurmachines om laklagen weg te halen.
Welk schuurpapier gebruiken?
Wanneer je een auto gaat schuren is het belangrijk dat je schuurpapier met de juiste korreldichtheid gebruikt. Deze dichtheid wordt weergegeven met de P maat. Schuurpapier met een lage P heeft dus een kleine korreldichtheid (bijvoorbeeld korrel 60 a 80) wat resulteert in een grove en snelle afname. Fijn schuurpapier daarentegen heeft een hoge korreldichtheid. Bij het schuren van een auto maak je niet gebruik van één, maar meerdere korreldichtheden door te werken met de schuurladder. Dit houd in dat je stapsgewijs van grof naar fijn schuren gaat. Ook is het belangrijk om te weten of je droog of nat gaat auto schuren.
Droog schuren
Wanneer er over droog schuren wordt gesproken houdt dit niet meer in dat je zonder water schuurt. Deze methode wordt veel toegepast om grond- en laklagen voor te behandelen, maar kan ook worden gebruikt bij het wetsanden. De korreldichtheid is voor een grondlaag tot 320 en voor laklagen tot 500. Het voordeel is dat je geen last hebt van schuurwater, maar stof wat het schoonmaken eenvoudiger maakt.
Een nadeel is wel dat het schuurpapier snel volloopt met schuursel en er minder controle is op strakheid, randjes, kantjes en kuiltjes. Let op! Bij droog schuren mag je bij de schuurladder geen stappen groter dan 100 maken. Dus van korrel 180 P naar 280 P mag, maar van 180 naar 400 niet. Dit om krassen te voorkomen.
Nat schuren
Nat schuren kan door gebruik te maken van waterproof schuurpapier. Een veelgebruikte techniek die door veel spuiters nog steeds wordt toegepast. Meestal gebeurt dit op plekken waar zich veel randen, kanten of inhammen voordoen. Ook is het een veelgebruikte techniek voor de laatste afwerking. Dit schuurpapier is tamelijk sterk en kan worden uitgespoeld, zodat vollopen wordt voorkomen.
Wanneer je schuurt met water gebruik je bij de afwerking een korreldichtheid van 800 tot wel 1500 P. Wanneer niet met de hand, maar met een schuurmachine wordt geschuurd is het aan te raden om gebruik te maken van een schuurapparaat op lucht. Dit namelijk om kortsluiting met elektrische componenten in de machine te voorkomen.
Auto schuren, welke schuurmachine?
Het schuren met de hand is in de meeste gevallen een tijdrovend, maar precies klusje! Toch kiezen veel bedrijven ervoor om machinaal de grove werkzaamheden te verrichten. Hiervoor zijn verschillende type schuurmachines. Denk aan vibrerend, (excentrisch) roterend, planetair of oscillerende (heen en weer) schuurmachines.
Een gouden regel die je kunt hanteren is dat je met een (pneumatische) roterende excentrische schuurmachine altijd goed zit! Het voordeel van deze schuurmachine is dat hij veel fijne krassen creëert en meestal ook te gebruiken is als polijstmachine. Daarnaast is die speciaal ontworpen voor de gebogen oppervlakken.
Stappenplan auto schuren
Wanneer je een auto wilt gaan schuren is het belangrijk om de juiste stappen te doorlopen. Daarom behandelen we een stappenplan waarin de auto wordt geschuurd, geplamuurd en klaar wordt gemaakt om de laklaag aan te brengen. Ook is er een andere, meer eenvoudige methode waarbij je geen nieuwe laklaag hoeft aan te brengen om deze weer als nieuw te maken. Deze methode heet wetsanden en zal ook hieronder worden uitgelegd met het benodigde videomateriaal.
Hoe auto schuren met diepe krassen?
Bekijk het filmpje aan de rechterkant waarin alles visueel wordt weergegeven, van kaal schuren, aanbrengen grondlak tot uiteindelijk het overspuiten van de auto. Ook is in onderstaande opsomming alles duidelijk uitgelegd, zodat deze rustig is na te lezen tijdens de uitvoering.
Oude laklaag verwijderen
Allereerst moet de oude laklaag van de auto worden verwijderd waar de krassen in te zien zijn. Een vijftal stappen die daarvoor moeten worden doorlopen zijn hieronder beschreven:
- Ontvetten: ontvet de auto (of gedeelte kras) met een siliconenverwijderaar in spuitbus.
- Droogmaken: maak met een stofvrije doek het ingespoten gedeelte droog.
- Auto schuren: schuur droog met een schuurkurk en met grof schuurpapier P 180 het gedeelte.
- Ontvetten: ontvet het geschuurde gedeelte opnieuw met siliconenverwijderaar.
- Droogmaken: daarna kan het ingespoten gedeelte weer worden drooggemaakt.
Plamuur aanbrengen
Door de botsing of kras kan het voorkomen dat er oneffenheden zijn ontstaan in de carrosserie. Dit is meestal te zien door een kleine indeuking bij de kras of ontstane putjes door steenslag. Dit kan worden verholpen door gebruik te maken van plamuur.
- Afplakken: tape het gedeelte af met schilderstape, wat niet in contact mag komen met de plamuur.
- Plamuur: plaats nu de plamuur op het plamuurmes en wrijf dit langzaam uit over de kras.
- Schuur P 180: schuur nu het plamuur gelijk met het omliggende oppervlak. Gebruik hiervoor schuurpapier korrel P 180.
- Schuur P 280: nu een groter oppervlak om het plamuur met korrel P 280 voor één geheel.
- Schuur P 400: randen in de buurt van de kras kunnen mee worden geschuurd met korrel P 400.
Grondlak aanbrengen
De oude laklaag en diepteverschillen zijn verwijderd. Het is nu tijd om een grondlak aan te brengen die dient voor een betere hechting, bescherming en vulling. De stappen die hiervoor worden doorlopen zijn:
- Stofvrij: maak het te spuiten oppervlak grondig schoon, zodat er geen stof meer is.
- Vetvrij: maak het oppervlak ook weer vetvrij met een siliconenverwijderaar.
- Droogmaken: maak het ingespoten gedeelte weer droog met een stofvrije doek.
- Afplakken: plak alle gedeeltes af met schilderstape/zeil waar geen lak op mag komen.
- Spuiten: breng de grondlak nu aan in drie lagen op het oppervlak.
Laklaag aanbrengen
Nu de grondlak is aangebracht is het tijd om de laklaag aan te brengen. Om dit te doen moet er eerst weer worden geschuurd met water en een erg fijne korrel. Dit om één geheel en meer hechting te krijgen.
- Nat schuren P 800: schuur met watervast schuurpapier korrel P 800 de gespoten grondlak.
- Nat naschuren P 1200: schuur met watervast schuurpapier korrel P 1200 alles rondom ook goed na.
- Droogmaken: maak het geschuurde oppervlak goed droog.
- Afkleven: plak opnieuw schilderstape/zeil over het gedeelte wat niet in contact mag komen met de lak.
- Spuiten: breng de kleur aan in twee lagen
- Nanevelen: breng de derde laag aan door te nevelen met de kleur.
Blanke lak aanbrengen
De laatste laag is de blanke lak welke doorzichtig is en als bescherming dient voor krassen, stoten en in veel gevallen ook voor de verkleuring door uv-straling. In dit geval worden de volgende stappen uitgevoerd:
- Spuiten: breng de blanke lak uit een spuitbus aan in twee lagen.
- Uitspuiten: daarna kun je met een uitspuit de verdunde lak uitspuiten.
- Weghalen: haal de afplaktape van de auto af en klaar is kees!
Hoe lichte krassen verwijderen?
Het meten van de lakdikte kan met een lakdiktemeter. Deze methode kan dus een aantal keer worden toegepast, maar het houdt een keer op! Het schuren wordt meestal met water gedaan, maar het is ook mogelijk om droog te schuren, mits de lak van de auto dit toelaat (informeer bij een dealer). Bekijk het filmpje of volg onderstaande stappen om precies te weten hoe dit proces in zijn werking gaat.
Leer in 10 minuten hoe je moet wetsanden!
- Afplakken: plak alle gedeeltes af met afplak- of schilderstape om andere lakdelen te beschermen.
- P 1500 schuren: schuur nu met korrel 1500 excenterschuurmachine.
- 2000 schuren: schuur nu met korrel 2000.
- 3000 schuren: schuur nu met korrel 3000.
- Polijsten: polijst nu met een grove compound en pad om te polijsten.
- Ontvetten: ontvet het gepolijste gedeelte.
- Controleren: blijft er een matte doffe kleur zichtbaar ga door naar stap 8.
- Polijsten: gebruik een wafelpad en polijstmachine.
Heb je vragen over het auto schuren? Dan mag je deze gerust stellen door middel van een reactie, zie hieronder.
Bedankt voor deze zeer complete handleiding voor het schuren van de auto. Ik heb net een oldtimer gekocht en volgens mijn buurman kunnen we de behandeling van het plaatwerk best zelf ondernemen. De instructievideo’s helpen ons in ieder geval een stuk vooruit.
Hoi,
Ik ben benieuwd hoe het gegaan is, overweeg ook om zelf een oldtimer aan te schaffen en deze te schuren.
Mvg Wilco
Dank voor alle tips en de uitvoerige omschrijving, alle bumpers, instaprandjes en andere gebruiksschades aan onze luxe touringcars zijn weer opgelost en ons wagenpark https://www.vipbus.nl/luxe-touringcar-huren/ staan er weer netjes bij.